Ingen har väl missat den allra största av tecknade (3D)-filmer Toy Story. De många olika figurerna och dockorna har snabbt blivit något av de allra mest eftertraktade samlarobjekten bland så väl vuxna som vill ha obrutna förpackningar med figuriner till barn som bara älskar Toy Story leksaker.

Det är onekligen en välgjord film och uppföljarna likaså, med rösterna från Tom Hanks och Tim Allen så blir den förstås något som vi vuxna kan njuta av. Men vad är det som gjort att den säljer så otroligt mycket merchandise?

Utan tvekan så är filmen redan från början gjord för att sälja mer. Det måste vara en filmproducents dröm att hitta en film som handlar om leksaker. Hela konceptet är som gjort för att sälja. Det har de förstås dragit fler växlar på och dragit igång hela Hollywoods säljkår, alla från McDonalds till din butik för leksaker online säljer tonvis av Buzz Lightyear och Woody.

När Toy Story 3 spelades in gjordes det med den otroliga budgeten på 200 miljoner dollar, det är klart att de räknar med att tjäna både på gungorna och karusellerna. Förutom de enorma intäkterna på merchandise spelade filmen dessutom in 1 miljard dollar på bio. Alltså de fick in 1.000.000.000 dollar.