Leksakstillverkaren Matell är mest känd för sin Barbie-docka. Men försäljningen av den världsberömda dockan går neråt, vilket har lett till att Lego gått om i försäljningen. Däremot har Matell skapat nya leksaker, som till exempel Monster High, vilka har blivit en stor succé.

999466-playing-with-barbies

Titeln som världens största leksaksjätte har inte längre amerikanska Barbie-tillverkaren Matell, skriver DN Ekonomi. Lego har nämligen gått om Matell som största tillverkare och Legos försäljning ökade förra året med elva procent medan Matells försäljning minskade. Legos försäljningsintäkter steg under det första halvåret av 2014 till 14,1 miljarder kronor och det var framförallt de produkter som är kopplade till Legofilmen som sålde bra. Matell tvingades istället konstatera att försäljningen av Barbie-dockor fortsätter att gå nedåt.

Monster High populärt

Leksaksföretaget Matell har dock satsat på nya leksaker som ska sälja bättre nu när försäljningen av Barbie-dockor inte går bra. En utav de leksaker som går allra bäst just nu är serien Monster High. I serien finns en rad olika dockor och alla är döttrar eller söner till kända skräckfigurer som Frankenstein och Dracula. Dessa dockor går att köpa i leksaksaffärer men det finns även monster high dockor online. Förutom leksaksdockorna har man även gjort en webb-serie där man får följa de olika karaktärerna. Nu finns även en app till Ipad där man kan få det senaste från Monster High och ta del av rysliga filmer och interaktiva spökhistorier. Läs mer.

Barbie har kritiserats

Varför det gått så bra för Monster High och varför Barbie fortsätter att sjunka i försäljning kan ha med den massiva kritik som Barbie fått genom åren att göra. Barbie har blivit sedd av många som ett skadligt ideal för små barn med sina overkliga proportioner.  I tester med dockan visar det sig att Barbie har en negativ effekt på unga flickors kroppsuppfattning, skriver SvD.